Monday, May 4, 2009

Satire In Pain(t)



Bukan seperti yang diatas judul pameran ketika mula-mula Ali ceritakan pada aku. ‘Entertainer’ – pilihan pelukis sendiri. Kemudian, tanpa aku tahu atas alasan apa, pihak galeri menukar kepada judul ‘satire in paint’ – yang aku kira tidak kurang menarik dan ‘sut’ dengan keseluruhan karya-karya yang dipamerkan.

Ali – pun bukan nama sebenar, yang tidak perlu aku ceritakan disini macam mana boleh menjadi Ali sedangkan nama betulnya, Nurazmal Yusoff. Dan dia, tidak hidup dalam satu tempat, berpindah randah sedari dulu – yang mana atas sebab ini juga maka dia punya (jutaan cerita).

Bibiran! …tambah lagi, dia memangnya punya kolektif memori yang baik. Maka tidak hairan kalau dia hampir ada dalam setiap ruang (ini lebih peribadi aku rasa).

Keresahan paling ketara, sepanjang keterlibatan aku melihat proses dia berkarya, adalah tentang ruang (yang pantang dilihatnya kosong) dan bentuk (form), yang aku anggap sebagai mengkagumkan.

Banyak lagi keresahan (punca cetusan ide), aku lihat tidak jauh dari lingkungan diri pelukis. Ali tidak membuka diri terlalu luas kepada hal-hal luaran. Bukan juga bermakna dia tidak membawa isu yang berat (serius)… dan apa pula peri pentingnya keberatan isu dalam suatu karya? Sama sekali tidak menjadi hal pada pandangan peribadi aku. Sebab sincere itu lebih utama dalam pengkaryaan.

Kita akan dihidangkan dengan cerita yang tidak putus-putus bagai tiada akhirnya, satira, sinikal dan lebih-lebih lagi ‘menghiburkan’. Mungkin ini matlamat pertama pelukis menghasilkan karya – dengan tujuan menghiburkan penghayat. Sekalipun terlalu banyak bayangan imej yang kontra dengan tema ‘entertainer’. Cepat sekali aku dapat menanggap, bahawa penghibur itu mungkin sedang dalam kesakitan.

Bersambung..

.Latika - kalaArtnews

4 comments:

ariapertama said...

sememangnya satira itu dilukis dan diwarna.
Entertainer in paint lagi bagus. kerna sifat entainer itu mewarnai dirinya dan sekitarnya!

kalaArtnews said...

ya..dia singkap satu-satu dan tidak pernah terlepas satu detik pun dalam tiap 'kejadian'
malah kadang terlalu!! (hahahaha..)

ariapertama said...

Syg sekali tajuk sudah jd satire in paint.

kalerpalette said...

lagi bagus kalu tajuknya.. 'paint that entertainer..'